Sokaktan Bilgisayara Metaforlarla Oyun Yolculuğu: Lise Öğrencilerin Oyun Kavramı İle İişkin Metaforları

MAKALE

Sokaktan Bilgisayara Metaforlarla Oyun Yolculuğu: Lise Öğrencilerin Oyun Kavramı İle İişkin Metaforları

Yazar/Hazırlayan
Makale Türü
Dergi Bölümü
Dergi Adı
Sayı No
10
Yıl
Sayfa Aralığı
1165-1182
Tam Metin (PDF)
Kategori
Makale Özeti
Bu araştırma lise öğrencilerin oyun kavramına yönelik metaforik düşüncelerini ortaya koymak için yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Ankara ili Etimesgut ilçesinde bir liseye devam eden 9. Sınıf, 10. sınıf, 11.sınıf ve 12.sınıf öğrencilerden toplam 350 öğrenci oluşturmuştur. Oyuna yönelik metaforik düşünceleri belirlemek için “oyun ........... gibidir, çünkü........” cümlesini tamamlamaları istenmiştir. Veriler nitel (içerik ve betimsel analiz) veri çözümleme teknikleri kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda ortaya çıkan 330 farklı metafor; 10 farklı kategori içinde yer aldığı tespit edilmiştir. Araştırma sonucunda; oyun hayattır, oyun temel ihtiyaçtır, oyun eğlendirir, oyun bağımlılık yapar, oyun ütopyadır, oyun dinlendirir ve rahatlatır, oyun yaratıcılıktır, oyun eğitimdir, oyun rekabettir, oyun gereksiz etkinliktir olmak üzere toplam 10 farklı kategori ortaya çıkmıştır. Ayrıca araştırmadan elde edilen veriler kategorilere ayrıldıktan sonra cinsiyet, sınıf düzeyi, boş zamanı değerlendirme yöntemi değişkenleri açısından da değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda; lise öğrencilerinin oyun kavramına yönelik ürettikleri 10 metaforik kategorinin cinsiyet, sınıf düzeyi ve boş zamanı değerlendirme yöntemlerine göre farklılaştığı bulunmuştur. Özellikle erkek çocukların ürettikleri oyunla ilgili metaforların oyun bağımlılıktır kategorisinde yer aldığı, aynı zamanda bu metaforlarında boş zamanlarında bilgisayar oynayan erkek çocuklar tarafından ürettikleri tespit edilmiştir. Diğer bir yandan; boş zamanlarını spor aktivitelerine katılarak geçirdiği ifade eden öğrencilerin ürettikleri metaforların ise oyun eğlendirir kategorisinde yer aldığı tespit edilmiştir.

Aslan, Özge Metin - Sümer, Mustafa Erdi - Taşkin, Muhammed Halil - Emil, Bilge, Sokaktan Bilgisayara Metaforlarla Oyun Yolculuğu: Lise Öğrencilerin Oyun Kavramı İle İişkin Metaforları, Turkish Studies, 10, 2015, 1165-1182, pdf.