Eğitsel Bilgisayar Oyunlar ile Desteklenen Fen Bilimleri Öğretiminin Öğrencilerin Motivasyon ve Yansıtıcı Düşünme Becerileri Üzerine Etkisi

MAKALE

Eğitsel Bilgisayar Oyunlar ile Desteklenen Fen Bilimleri Öğretiminin Öğrencilerin Motivasyon ve Yansıtıcı Düşünme Becerileri Üzerine Etkisi

Yazar/Hazırlayan
Makale Türü
Dergi Bölümü
Dergi Adı
Sayı No
14
Yıl
Sayfa Aralığı
349-360
Tam Metin (PDF)
Kategori
Makale Özeti
Eğitsel bilgisayar oyunları ile desteklenen fen bilimleri öğretiminin ilköğretim 6. sınıf öğrencilerinin fen öğrenmeye yönelik motivasyon ve problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerilerine etkisini ortaya koymaktır. Çalışmada, ön test/son test kontrol gruplu yarı deneysel araştırma modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2015 2016 eğitim öğretim yılında Siirt il merkezde İl Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı bir ilköğretim okulunda yer alan ve ilköğretim 6. sınıfta öğrenim gören toplam 49 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi, seçkisiz olmayan örnekleme yöntemlerinden biri olan kolay ulaşılabilir uygun örnekleme yoluyla belirlenmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak, Yılmaz ve Çavaş (2007) tarafından Türkçeye uyarlanan “fen öğrenmeye yönelik motivasyon” ölçeği ile Kızılkaya ve Aşkar (2009) tarafından geliştirilen “problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerileri” ölçeği kullanılmıştır. Yarı deneysel desen modelinin kullanıldığı çalışmada, bağımsız değişken eğitsel bilgisayar oyunları ile desteklenen fen bilimleri öğretimi, bağımlı değişken ise fen öğrenmeye yönelik motivasyon ve yansıtıcı öğrenme becerileridir. Araştırmada veriler aritmetik ortalama, standart sapma ve Kovaryans (ANCOVA) ile analiz edilmiştir. Elde edilen sonuçlara göre eğitsel bilgisayar oyunlarının deney grubu öğrencilerinin fen öğrenmeye yönelik motivasyon ve yansıtıcı düşünme becerilerine anlamlı düzeyde etkisinin olduğu tespit edilmiştir. Buna göre öğretmenler fen bilimleri öğretiminde ilköğretim öğrencilerinin fen öğrenmeye yönelik motivasyonlarının artırılmasında ve yansıtıcı düşünme becerilerinin geliştirilmesinde eğitsel bilgisayar oyunlarından yararlanılabileceği önerilebilir.

Kahyaoğlu, Mustafa - Elçiçek, Mithat, Eğitsel Bilgisayar Oyunlar ile Desteklenen Fen Bilimleri Öğretiminin Öğrencilerin Motivasyon ve Yansıtıcı Düşünme Becerileri Üzerine Etkisi, Turkish Studies, 14, 2016, 349-360, pdf.